Det här med export och försäljning till utlandet kan vara lite knepigt. Har du som företagare lagt ut en båt till försäljning kan det mycket väl tänkas att en person eller ett företag utomlands visar intresse. Men hur fungerar det när du ska sälja en segelbåt till utlandet och vad är viktigt att tänka på?
Ursprungscertifikat och rätt dokumentation
Varor som ska levereras utanför Sveriges gränser kan behöva några särskilda intyg. Ett bra exempel är ursprungscertifikat som används för att intyga varans ursprung och i det här fallet segelbåten. Det är Svenska Handelskammaren som ansvarar för ansökningar om ursprungscertifikat på svenska segelbåtar.
Handlingar vid ansökan ursprungscertifikat
Du bör alltid se till att ha ordning och reda på alla papper som kommer med din segelbåt. Har du köpt båten begagnad är det viktigt att du kontrollerar så att korrekta handlingar finns med i köpet. Det är nämligen dessa du kommer att behöva om du en dag ska sälja vidare båten till utlandet, oavsett det är inom EU eller andra delar av världen. För att ansöka om ursprungscertifikat efterfrågas handlingarna.
Den här typen av dokument kan exempelvis vara tillverkningsintyg och fakturor på gjorda reparationer och köp. Det är svårt att få fram handlingarna efterhands så se därför till att vara noggrann med all pappersgöra när du köper en båt, begagnad som ny.
Export och skatter
När du ska redovisa försäljningen till utlandet måste du ha intyg som bevisar att segelbåten har exporterats. Det är i regel handlingar för tull eller spedition, men kan också bestå av dokument som intygar frakt och transport.